Menu główne

Jarmuż to warzywo z rodziny kapustnych, które znowu wraca do łask. Dziś jedna z możliwości jego przyrządzenia.

 

Nie ukrywam, że uwielbiam zupy, a w szczególności kremy, które swoim bogactwem smaków za każdym razem mnie zaskakują. Zupy są genialne dla kogoś, kto lubi proste, aromatyczne potrawy, które dostarczają wspaniałej energii i nadają się na posiłek o każdej porze dnia, zarówno jako sycące śniadanie, jak i obiad, a nawet jako wzmacniająca kolacja. Moje zupy powstają tylko i wyłącznie na bazie warzyw, bez mięsnych wkładek i zaręczam Wam, że ich smak w niczym nie odbiega od klasycznych zup "na rosole". Podstawą jest zawsze cebula, która zdecydowanie jest królową mojej kuchni. Delikatnie podduszona na oliwie z oliwek stanowi wspaniałą bazę do każdej wariancji. Wystarczy dodać do niej korzeń pietruszki, kawałek selera, marchewkę i czosnek. Dzięki temu powstaje nam pyszny warzywny wywar i możemy przejść do wyboru dodatków wiodących, które zadecydują o ostatecznym smaku zupy. 

Moje trzy kulinarne tricki na pyszną zupę:
1. Bazą jest zawsze cebula podduszona na oliwie z oliwek oraz warzywa
2. Kiedy zupa jest bez wsadu tj. kaszy, ryżu, czy ziemniaków np. zupa krem, przygotowuję genialną, chrupiącą posypkę. Na oliwie duszę cebulę pokrojoną w pióra, blanszowane migdały w płatkach, słonecznik, sezam, ewentualnie orzeszki i pestki dyni.

 


3. Kiedy potrzebuję zupę "zabielić śmietaną", używam takiej zrobionej przeze mnie ze słonecznika - pół szklanki łuskanego słonecznika zalewam wrzątkiem, odstawiam na 15-30 minut, wylewam wodę, zalewam raz jeszcze wodą ostudzoną, tak aby było jej trochę więcej niż słonecznika w szklance, dodaję dobrego oleju i miksuję. Śmietana gotowa!

Dziś mam dla Was przepis na zupę z jarmużu. Cudownie zielona, energetyczna i smaczna. Jarmuż to warzywo z rodziny kapustnych, które było lubiane i doceniane przez naszych przodków, a teraz po latach znowu wraca do łask. Zawiera on dużo białka, błonnika, witaminy C i K, wapnia, potasu, żelaza i silnych przeciwutleniaczy m.in. karotenoidów. Dzięki swoim właściwościom odżywczym uznawany jest za superfood, który może zapobiegać rozwojowi choroby nowotworowej, wspomagać pracę układu sercowo-naczyniowego, niszczyć helicobacter pylori, oraz wspomagać oczy. 

Składniki:
1 duża cebula
1 marchewka
1 pietruszka
1/4 selera
oliwa z oliwek
pół jarmużu
3 ząbki czosnku
woda


na śmietankę: 1/2 szklanki słonecznika, oliwa z oliwek lub olej rzepakowy, woda
na posypkę: 1 cebula, garść słonecznku, garść migdałów blanszowanych w płatkach, garść sezamu

Przygotowanie:
Cebulę pokroić w pióra, zeszklić w garnku na oliwie z oliwek, wkroić plasterki marchewki, pietruszki i selera, zalać gorącą wodą, wkroić czosnek, gotować do miękkości warzyw (ja gotuję jak najkrócej, aby tylko warzywa przełamały swoją twardość). W międzyczasie umyć i obrać jarmuż (oddzielam liście od twardych łodyg), gotować na parze ok. 4 minuty, dodać do zupy. Przyprawić zupę solą himalajską, domową wegetą (zmielone, suszone warzywa + ulubione zioła), kurkumą, oraz innymi ulubionymi przyprawami (ja dodałam odrobinę więcej rozmarynu, tymianku i suszonej pietruszki). Dodać słonecznikowej śmietany. Wszystko zmiksować. Podawać z cebulową posypką. Smacznego!

 

post71 1

post71 1